Сетевой кабинет доктора филологии Павла Лавринца

Barbaras moderniojoje literatūroje ir mene

Варвар в современной литературе и культуе

Вильнюс 9–10 ноября 2007 года

Программа

  • D. Mininger (Minesotos universitetas, JAV). Barbaric Balladry: Celan, Adorno, and the Status of Writing Poetry after Auschwitz
  • Pavel Lavrinec (Vilniaus universitetas, Lietuva). «С медвежьей кожей на плечах»: литовец в русской литературе
  • Algis Kalėda (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Lietuva). Tarp Šventojo ir Barbaro? Lietuvis lenkų literatūroje: sacrum ir profanum
  • Nijolė Kašelionienė (Vilniaus pedagoginis universitetas, Lietuva). Apie barbarus ir varles (iš prancūzų–lietuvių literatūrinių ryšių istorijos)
  • Aušra Jurgutienė (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Lietuva). Friedrichas Nietzsche apie mokslo barbarybę
  • Nikolaj Vaskiv (Podorės Kameneco valstybinis universitetas, Ukraina). «Двойное» imago: Украина и украинцы глазами немецкого этнографа в произведении украинского писателя
  • Magdalene Huelmann (Miunsterio universitetas, Vokietija). Svetimi vokiečiai – svetimas latvis? (Anšlavo Eglyčio „Švabų kapričio“)
  • Jadvyga Bajarūnienė (Vilniaus universitetas, Lietuva). „Naujojo žmogaus“ koncepcija vokiečių ekspresionistų manifestuose ir kūryboje
  • Agnė Jurčiukonytė (Vilniaus pedagoginis universitetas, Lietuva). Futuristinė barbaro įvaizdžio transformacija keturvėjininkų kūryboje
  • Reda Pabarčienė (Vilniaus pedagoginis universitetas, Lietuva). Ekspertai lietuvių barbarybės byloje (lietuvių istorinės dramos)
  • Artemij Džanumov (Maskvos miesto pedagoginis universitetas, Rusija). Трансформация образа варвара и миссионера в западноевропейской народной легенде
  • Tatjana Trofimenko (Charkovo literatūros muziejus, Ukraina). «Перло многоценное» (1646 г.) Кирилла Транквиллиона Ставровецкого: «римская легенда» в генеалогии князей Корецких
  • Tatjana Levčenko-Komisarenko (Charkovo ekonomikos institutas, Ukraina). Образ варвара-грешника-еретика в литературе украинского Барокко (на материале проповедей Антония Радивиловского) .
  • Maksim Šadurski. „On Lips of Other Men“: Семантический локус бессмертия в творчестве Сэмюэля Батлера (Baltarusijos valstybinis universitetas, Baltarusija)
  • Georgij Prochorov (Kolomnos valstybinis pedagoginis institutas, Rusija). Между невежеством и светом: «творческий хронотоп» в сочинениях о России Адама Бурхарда (о. Никодима Селлия)
  • Sigutė Radzevičienė (Vilniaus pedagoginis universitetas, Lietuva). Prisijaukinant „barbarus“ iš Lietuvos (švediškoji refleksija Igno Šeiniaus kūryboje)
  • Romuald Narunec (Vilniaus pedagoginis universitetas, Lietuva). XX amžiaus barbaro įvaizdis Sergiušo Piaseckio kūryboje
  • Laimutė Tidikytė (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Lietuva). Išeivių literatūros kritika: „(ne)sterilizacijos principas“ literatūroje
  • Birutė Meržvinskaitė (Vilniaus universitetas, Lietuva). Svetimo žvilgsnio paradoksai: barbaras kaip svečias
  • Irena Baliulė (Šiaulių universitetas, Lietuva). Visa griaunančios moters paveikslas Jonės Balčiūnaitės romane „Situacija“
  • Greta Lemanaitė (Jogailaičių universitetas Krokuvoje, Lenkija). Folklorizmo aspektai lietuvių ir lenkų kultūrose XX amžiaus pradžioje
  • Virginija Šlekienė (Vilniaus pedagoginis universitetas, Lietuva). Barbaro tema lietuvių ir rusų poezijoje
  • Marija Sornikova (Kolomnos valstybinis pedagoginis institutas, Rusija). Торжество варвара: оценка современного состояния культуры в романе В. Пелевина «Ампир В»
  • Arkadij Neminuščij (Daugpilio universitetas, Latvija). Варвар в чеховской интерпретации (рассказ «Печенег»)
  • Margarita Malychina (Bresto valstybinis universitetas, Baltarusija). Варварство и элитарность в творчестве Эдварда Каммингса
  • Genovaitė Dručkutė (Vilniaus universitetas, Lietuva). Modernaus barbaro figūra Abdourahmano A. Waberi kūryboje
  • Laimonas Briedis. Barbaras mieste: Vilnius Europos pasąmonėje (Toronto universitetas, Kanada)
  • Laura Auksutytė (Vytauto Didžiojo universitetas, Lietuva). Lietuva – barbarų paskutinė karalystė (naujų mitų kūrimas Gintaro Beresnevičiaus tekstuose)
  • Vytautas Martinkus (Vilniaus pedagoginis universitetas, Lietuva). Ateities barbarizmas politinėse Petro Dirgėlos epo „Karalystė“ vertybėse
  • Leonarda Jekentaitė (Vilniaus universitetas, Lietuva). Barbariška moteris paskutiniųjų dešimtmečių kine
  • Virginija Kadžytė (Strasbūro universitetas, Prancūzija). Kazimiero Malevičiaus beveidžiai portretai – atsakas į egzistencijos absurdą stalininėje SSSR
  • Gintarė Bernotienė (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Lietuva). Barbaras lietuvių dailėje ir literatūroje: Sigito Parulskio ir Šarūno Saukos atvejis
  • Rūta Brūzgienė (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Lietuva). Šiuolaikinės formos tendencijos muzikoje ir literatūroje: nuo modernybės iki barbarybės?

Stereotipus išklibinusi konferencija, arba „Gyvatės nuodai lietuviui nekenkia“

Pranešėjai Pavelas Lavrinecas (Vilniaus universitetas), Algis Kalėda (Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas) ir Nijolė Kašelionienė (Vilniaus pedagoginis universitetas) plėtė lietuvių barbariškumo traktavimo užsienio kultūrose ir literatūrose problemą. P. Lavrinecas pabrėžė, kad į lietuvius kaip į barbarus XIX a.–XX a. pradžioje žiūrėjo ne tik Vakarų pasaulis, bet ir stačiatikiai. N. Kašelionienė pažymėjo, kad lietuviai prancūzų romantinėje literatūroje kaip barbarai buvo vertinami nevienareikšmiškai, tuo tarpu rusų kultūroje, pasak P. Lavrineco, lietuvio barbariškumas buvo konotuojamas tik neigiamai. Stačiatikiai save vertino kaip civilizuotesnius, o lietuvis suvoktas vos ne kaip velnias, beveik ne žmogus. Rusų romantinėje literatūroje vyrauja lietuvio – laukinio topas. Prancūzų literatūroje, pasak N.Kašelionienės, lietuvio barbariškumas atitiko romantinius idealus: pirmapradybę, gamtiškumą. A. Kalėdos teigimu, lenkų kultūroje lietuvis yra ir laukinis, ir šventasis. Vilnius suvokiamas kaip mitiškoji erdvė. Jei lietuvis suvokiamas kaip šventasis, tuomet jis – savas, jei kaip laukinis – svetimas, tačiau šios opozicijos nėra griežtos, ir jų ribos kaimyninėje kultūroje buvo gerokai išblukusios. Lietuvos, kaip sakralinės erdvės, mitą palaikė lenkų autorių nostalgija Lietuvai, autobiografinės priežastys. N. Kašelionienė savo pranešime atvėrė ne tik lietuvių, kaip barbarų, recepcijos prancūzų literatūroje problemą, bet ir kitą aspektą – kaip patys lietuviai žvelgė į Europą bei prancūzus.

Варвар до Вильнюса довел

Совершенно «неварварское» отношение организаторов - руководства факультета и университета в целом, Президента Литовской ассоциации сравнительного литературоведения Нийоле Кашяленене, а главное, души оргкомитета конференции – Жидроне Колевинскене – настроило всех участников на оптимистический лад. Приехав домой, я практически не обнаружила «официальных» фото с конференции :). Тем не менее, тема варварства в выступлениях участников получила достаточно широкое освещение (от возникновения этого феномена в эпоху античности до художественных экспериментов ХХ века) и в различных аспектах.

Представителей «не-литовской» части участников было немного – россияне Артемий Джанумов, Георгий Прохоров и Мария Сорникова, белоруссы («балторуссы», как назвали их в ходе обсуждения) Маргарита Малыхина и Максим Шадурский и украинцы Татьяна Левченко-Комиссаренко, Николай Васькив и, собственно, я :).

 

Рядом с римо-католическим кафедральным собором и колокольней находится еще одно примечательное место Вильнюса, обозначенное не во всех путеводителях, – на площади, выложенной плиткой, есть одна особенная, на которой написано слово «чудо». Если стать на эту плитку, загадать желание и трижды повернуться вокруг своей оси, задуманное непременно сбудется (благодаря одному из хозяев конференции из Вильнюсского педуниверситета - Павлу Лавринцу и его волшебному фонарику – я смогла совершить все эти манипуляции несмотря на ночь и непогоду :).

Татьяна Трофименко. Варвар до Вильнюса довел. Mediaport. 26.11.2007

Рейтинг@Mail.ru
www.stats.lt - Puslapiu statistika, reitingai, skaitliukas